Als creatieve ondernemer kan je zowel vrijwerk maken als werken vanuit een plan. Dat plan kan strakke pijlers hebben en omlijnd zijn of meer los zijn en alleen een algemene richting bepalen voor je werk. Vooral wanneer je als maker werkt met klanten of een team is het maken van een concept een goede houvast om je team in het proces op een lijn te houden of om de wensen van je klant goed in kaart te brengen. Een concept maak je om de input die je krijgt van je opdrachtgever en jouw eigen visie en creativiteit te laten matchen met elkaar, door woorden en beelden uiteen te zetten wat jou als maker houvast geeft, maar ook de klant een inkijk geeft in het creatieve proces en dit waar nodig kan aanpassen.
Ik denk dat het werken met een concept heel belangrijk is om leiding te nemen over het creatieve proces als professional. Een klant verwacht uiteindelijk (meestal) van jou de creativiteit en het creëren van het beeld. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om te freestylen tijdens het creatieve proces zonder duidelijk plan, maar in de meeste gevallen zou ik aanraden om vooraf de grote lijnen al te bepalen. Dit kan door het bepalen van de sfeer en het uitwerken van de visie van de klant. Het conceptueel werken is voor de fotografen onder ons, vooral bekend bij editorial en fashion fotografie, maar ook voor lifestyle, portretten en zakelijke fotografie is het uitdenken van je shoots aan te bevelen. Al is het maar een Pinterest bord. Je hoeft dit ook niet altijd met je klant te overleggen natuurlijk, het kan ook iets alleen voor jou zijn, een handvat voor de beelden die je maakt. Het versterkt je creativiteit en daarmee ook je werk. Maar voor iedere creatieve ondernemer en maker geeft het werken vanuit een concept een verdieping op je werk.
Ik heb over het algemeen ondernemers als opdrachtgevers en maak concepten met de input van mijn klant en mijn eigen creativiteit. Het concept wat ik maak heeft een uitwerking van de kernwaarden van mijn klant, een moodboard met sfeerbeelden en huisstijlkleuren, een shotlist, propslijst en een locatievoorstel. Het concept spreek ik vervolgens goed door met mijn klant, waarin er altijd nog aanpassingen kunnen worden gedaan. Het ligt natuurlijk helemaal aan het soort klant waar je mee werkt en wat past bij jouw werkwijze hoe de uitwerking van je concept eruit zou moeten zien. Er zijn een paar pijlers die hoe dan ook in een bepaalde vorm terug moeten komen om een goed bruikbaar concept te maken. Dit zijn die pijlers:
Verhaal: De kernwaarden en het verhaal van je klant zouden je uitgangspunt moeten zijn. Dit is waar hun onderneming, bedrijf etc. op gebouwd is en moet dus op een zichtbare of minder zichtbare manier terugkomen in het beeld dat je maakt.
Context: Voordat je een verhaal in beeld kan gaan overbrengen is het belangrijk dat je het in een context plaatst. Dit kan in de context zijn van de branche waarin je klant opereert, de context van tijd of van de doelgroep die aangesproken dient te worden.
Doel: Wanneer je in opdracht werkt is het belangrijk dat je het doel helder hebt, wat is precies hetgeen dat je wilt overbrengen en op wie?
Plan: Hierin pak je alle input samen en laat je jouw klant zien hoe jij denkt dat het doel het beste behaald gaat worden. Gebruik vooral alles wat je nodig hebt om jouw idee goed over te brengen op je klant, denk aan beeld, tekst, kleur etc.
ps. Vergeet niet om de uitwerking van het concept in je eigen huisstijl te doen, dat versterkt ook je eigen merk.
Succes!
Liefs, Lenka