We zijn met zijn allen heel druk bezig om consistent ons koppie te laten zien online om maar in het zicht te blijven van potentiële klanten. Maar wat is nou de daadwerkelijke impact die we maken met onze visuele marketing? En helpt een sterk personal brand bij het maken van die impact? Het verschil tussen online zichtbaar zijn en daadwerkelijk impact maken met je visuele marketing draait vooral om strategie en intentie. Ik neem je mee in het verschil.
Zichtbaarheid
Online zichtbaar zijn betekent simpelweg dat je regelmatig online aanwezig bent, zoals het plaatsen van content op social media, een up-to-date website hebben, of deel te nemen aan online communities. Dit zorgt ervoor dat mensen je zien, maar het betekent niet automatisch dat je boodschap blijft hangen of dat je een blijvende indruk achterlaat. Terwijl je juist consistent zichtbaar bent om ‘on top of mind’ te blijven. Zichtbaarheid op zichzelf geeft dus misschien niet je gewenste resultaat. Wat zorgt er dan voor dat je ook een impact maakt?
Impactvolle visuele marketing
Om een impact te maken gaat het verder dan alleen consistent zichtbaar zijn. Het betekent dat elk visueel element van je merk – foto’s, video’s, grafische elementen, en kleurenpalet – strategisch is afgestemd op jouw merkidentiteit en jouw ideale klant. De bedoeling is om gevoelens en een bepaalde herkenbaarheid op te roepen die blijft hangen en vertrouwen wekt. Dit zorgt ervoor dat jouw merk niet alleen gezien, maar ook onthouden en gewaardeerd wordt en daardoor vaak leidt tot actie van de klant (zoals een aankoop, aanmelding, of contactmoment).
Hoe creëer je impact?
Impactvolle visuele marketing vereist een diep begrip van je merkwaarden en de emoties die je wilt oproepen bij je doelgroep. Hierbij kun je denken aan:
- Consistentie: Een samenhangend en herkenbaar beeld creëren dat consequent terugkomt in al je uitingen.
- Authenticiteit: Jouw visie en persoonlijkheid terug laten komen in je visuele uitingen die resoneren met je doelgroep en hen raken op een persoonlijk niveau.
- Strategie: Jouw content richten op jouw droomklant. Dus intentioneel je beelden en woorden kiezen en daarbij volledig jouw unieke stem laten horen.
Kortom, zichtbaarheid is stap één, maar impact maken met visuele marketing vraagt om een doelgerichte, consistente benadering die je merk echt onderscheidt en een emotionele connectie met je publiek opbouwt.