Jouw hoofd houdt je weg van de essentie in je branding
03/07/2024
By Lenka de Hoogh
Jouw visuele regisseur

Een merkbeleving of personal brand kan je het beste zien als een vorm van communicatie waarbij de visuele expressie in je marketing een ervaring teweeg brengt bij jouw publiek. En wat er gebeurt bij een personal brand die is gebouwd vanuit essentie, is dat deze resoneert met jouw droomklanten en daardoor magnetisch wordt. Je kan je voorstellen wat dat betekent voor het doen van je marketing; moeiteloos, vanuit flow, vanuit aantrekken zonder dat je daar sales tricks voor nodig hebt, enz. Maar die essentie hè, hoe werkt dat dan en wat is het precies?

Het gaat niet om hoe je gezien wilt worden, maar om wie jij in wezen bent 

Jouw essentie, je ziel, je energie, hoe je het dan ook wilt noemen, dat is jouw ware ‘Zijn’. Dat is wat er over blijft als je alle conditioneringen, aangeleerde stukken en het ego voorbij gaat. Je vindt daar een puurheid wat jouw goud is. En wanneer je jouw essentie weet te brengen in je branding en daarmee dus ‘communiceert’, creëer je een soort radiozender zonder ruis die jouw publiek moeiteloos en kraakhelder ontvangt. Je vindt de essentie in je branding niet door te bedenken hoe je gezien wilt worden, maar in wie je daadwerkelijk in wezen bent. En het kwetsbare en mogelijk confronterende stuk daarin, is wat dat niet gemakkelijk maakt om tot die essentie te komen..

Jouw pot met goud ligt niet voor het oprapen, maar wordt bewaakt

Naar je essentie, je ware zelf gaan om vanuit daar je personal brand te gaan bouwen is dé key voor een ongeëvenaard en magnetische merkbeleving. Maar die specifieke beweging maken naar binnen gaat niet vanzelf. Sterker nog, de kans is groot dat wanneer jij gaat zoeken naar je essentie, naar jouw goud, dat je overlevingsmeganisme aan springt. Jouw pot met goud lig niet voor het grijpen, maar wordt bewaakt. En dat heeft alles te maken met een aantal diepe angsten die wij allemaal herkennen, zoals ‘je niet goed genoeg voelen’, ‘je niet gezien voelen’, ‘de angst om je volledig open te stellen’, ‘de angst wat anderen vinden’. En zo zijn er nog wel een paar negatieve overtuigingen die maken dat jouw hoofd gaat weg manoeuvreren van jouw essentie. Puur omdat het te kwetsbaar voelt en mogelijk confronterend gaat zijn. Wie weet wat je daar nog meer vindt als je gaat graven naar dat goud? En dat is de angst. De ‘onveiligheid’ is hetgeen wat maakt dat je overlevingsmechanisme aan gaat en die manoeuvreert je heel slim en venijnig, meestal onbewust weg van waar je heen wilt. Hierom is je uitgangspositie en het hele ‘voorwerk’ voor het daadwerkelijke maakproces van je brand zo ontzettend cruciaal. Het bepaald alles, je mate van aantrekkingskracht, je resonantie, de manier waarop je word ervaren door je publiek.

Door de angst heen bewegen vraagt om commitment en persoonlijk werk

Door diepe angst heen bewegen en bewust worden van je eigen negatieve overtuigingen gaat de weg naar jouw essentie voor je vrij maken. En dat gaat in drie fases:

Bewustwording: het bewust worden wanneer en waarom je niet tot jouw essentie kunt komen of daar niet bij kan blijven is cruciaal om erdoorheen te bewegen. Journalen is een goede manier om te reflecteren op jezelf en inzicht te krijgen in wanneer en hoe jouw mechanisme werkt.

Herprogrammeren: wanneer je weet hoe jouw overlevingsmeganisme werkt en wanneer deze aan gaat heb je de keuze in het moment om een tegenbeweging te maken. Zo kan je bijvoorbeeld ervaren dat je in een ‘freeze’ stand terecht komt. Je herkent dat je daarmee iets uit de weggaat en maakt vervolgens de keuze om wél in beweging te blijven en jezelf te overtuigen dat het ‘veilig’ is om dat te doen.

Consistente practice: iets afleren is vele malen moeilijker dan iets aanleren. Kortom, dit kost tijd en een consistente aanpak om steeds weer terug te keren naar jezelf, steeds weer verbinding maken met je essentie. Je merkt vanzelf dat dit gemakkelijk gaat en dat je er ook makkelijke bij kan blijven, zonder er meteen uit te schieten. Er zijn meerdere tools die je kan gebruiken om hier op dagelijkse basis mee bezig te zijn, deze gebruik ik zelf:

  • Meditatie en transcendent reizen
  • Journalen
  • Wandelen (zonder oortjes of telefoon)
  • Microdosing met truffel (zoek even mijn voormalig coach Suzanne Smulders op als je hier meer over wilt weten)
  • Cacoa
  • Hulp inschakelen van therapeuten en coaches die werken op een manier die voor jou werkt.

Er zijn ook creatieve tools die je helpen om die reis naar binnen te maken en op zo’n manier visueel te maken dat je het kan verwerken in je branding. Dat is precies waar ik mijn gratis guide voor heb gemaakt. In mijn gratis guide ‘ontdek je visueel onderscheidend vermogen’ neem ik je mee naar je inner visual creator en laat ik zien hoe je naar jouw essentie beweegt en deze vertaald naar beeld.

Liefs, Lenka

Vind je dit leuk? Deel deze blog!

Dit vind je misschien ook leuk: